| 0 comments ]


Orang kata aku lahir dari perut ibu
Bila dahaga, yang susukan aku..ibu
Bila lapar , yang suapkan aku.. ibu
Bila keseorangan, yang temankan aku..ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut..Bu!
Bila bangun tidur, aku cari..ibu
Bila nangis, orang yang pertama datang..ibu
Bila nak bermanja..aku dekati ibu
Bila nak bergesel..aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku adalah hanya ibu..


Bila nakal, yang memarahi aku...ibu
Bila merajuk, yamg boleh memujukku..ibu
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah..ibu
Bila takut, yang tenangkan aku..ibu
Bila nak peluk, yang aku suka peluk..ibu
Aku ingat ibu.....ibu


Aku selalu ingatkan ibu
Bila sedih, aku mesti telepon..ibu
Bila seronok..yang pertama aku bagitahu..ibu
Bila bengang, aku suka luah pada..ibu
Bila takut, aku selalu panggil..."ibu.....!"
Bila sakit, yang paling risau..ibu
Bila nak exam, orang yang paling sibuk adalah..ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..ibu
Bila ada masalah, yang paling risau..ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini...ibu
Yang selalu masakkan makanan kegemaranku..ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku..ibu
Yang selalu berleter pada aku..ibu
Yang puji aku..ibu
Yang selalu nasihatkan aku..ibu

Bila nak kahwin nanti
Orang yang pertama aku rujuk dan tunjuk...ibu

Ibu..
Bila tiba hari ibu..aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari iBu..
Selalu..aku ingat pasanganku..
Selalu..ibu ingat aku
Bila aku ingin telepon ibuku..
Entah bila...aku nak belikan hadiah untuk ibuku..

Ibuku...
Kau lah Ratu Hatiku..
Kaulah penyeri hidup kita sekeluarga sepanjang zaman..

Ingatlah pengorbanan ibumu.....

*
Coretan ini di tulis sekembalinya penulis dari menghadiri kelas tafaqquh Fiddin bersama Syeikh Nuruddin Marbu Albanjari Almakki....Kerinduan kepada ibu yang selama ini telah medidik dan membesarkan kita tidak seharusnya dilupakan oleh mana2 insan yang pernah bergelar seorang anak. Ya Allah, hanya Kau sahajalah yang mengetahui betapa rindunya hati dan perasaan ini kepada ibuku.. Hati kecilku sempat menitiskan air mata, tatkala teringat pesan dan pengorbanan yang telah dicurahkan selama ini.. Aku malu padamu wahai ibuku...Aku sayang padamu...Insya-Allah, jika dilanjutkan usia kita, nanti kita akan kembali seperti dulu..Aku janji wahai ibuku..

Ibu...........Doakan anakmu diperantauan..ameen..Wallahu 'alam

0 comments

Post a Comment