| 0 comments ]



Dalam fatrah cuti kuliah ni, aku selalu tidur lewat. biasanya dalam pukul 1/2 pagi. susah sangat nak tido. selalunya aku akan borak-borak, main internet, tak pun ngaji quran..emm. Satu malam, tengokla rancangan bicara mufti, rasa tertarik dengar mufti 2 cerita pasal ummu sulaim. kalau boleh nak kongsi sama-sama. Cerita simple, tapi ada pengajaran. ini kisahnya:-

Ummu Sulaim ada seorang anak lelaki. Suatu hari, puteranya telah meninggal dunia. Saat anaknya meninggal dunia, suaminya (Abu Talhah) tiada di rumah kerana bermusafir. Lalu, Ummu Sulaim letak puteranya di satu sudut rumah. Ummu Sulaim tidak tahu macam mana hendak terangkan kepada suaminya perihal kematian anaknya. (mungkin takut melihat reaksi suaminya kalau tidak dapat menerima hakikat)

Apabila Abu Talhah pulang dari musafir, Ummu Sulaim myambutnya dengan berpakain cantik-cantik dan menyediakan makanan. mereka makan bersama. Ketika itulah Abu Talhah tanya pasal anknya.

"bagaimanakah dengan keadaan anak kita??" (lebih kurangla~)

lalu Ummu Sulaim menjawab.

" ALHAMDULILLAH.... dia tenang...juga menyenangkan aku..(lebih kurangla~)"

Abu Talhah tidak menyedari apa-apa kerana percaya dengan kata-kata isterinya. Mungkin memang tenang kerana anaknya sebelum ini sakit-sakit. (bila dah meninggal, tenang...macam tula..)

Malam itu mereka bermesra-mesra. Dan saat itu juga Ummu Sulaim bercerita tentang jirannya yang marah-marah kepada orang yang meminta barang yang telah dipinjamkan kepada jirannya.(faham kan?). Lalu Abu Talhah, cakap yang perbuatan tersebut x bagusla..x patutla... Lantas Ummu Sulaim menceritakan keadaan yang sebenar hal kematian anak lelakinya.. Dan Abu talhah bersabar dan dapat menerimnya kerana dia sedar, segala apa yang dimiliki di dunia ini, semuanya adalah pinjaman dari ALLAH..

Berkat kesabaran dan keredhaann mereka dgn takdir ALLAH, dikhabarkan selepas itu, mereka telah dikurniakan 7 orang anak yang sihat-sihat, soleh dan penghafaz Al-Qur'an. Subhanallah!

Walaupun cerita simple, sebenanrnya banyak pengajaran yang kita boleh ambil. Contohnya, macam mana nak khabarkan sesuatu musibah kepada seseorang dengan cara yangg berhikmah dan boleh diterima, tanpa lari daripada mengingati ALLAH.. seterusnya, kita kena sedar segala apa yang ada pada kita sekarang dan akan datang, semuanya milik ALLAH. tak kisahla nikmat kecerdikan misalnya, ataupun kekayaan dan lain-lain, bila ALLAH nak tarik balik nikmat, kita kena terima. Xde hak sebenarnya kita nak persoalkan... dan sewajarnya kita bersyukur dengan apa yang ada walaupun sikit. Dan kita kena yakin yang ALLAH akan balas dengan sesuatu yg lebih baik, apabila dia ambil sesuatu dari kita.

Harap dengan cerita simple ni, kita sama-sama dapat ambil pengajaran..

0 comments

Post a Comment