| 0 comments ]

COUPLE ?? Seringkali kita di dengarkan tentangnya..Betapa bosannya melihat isu yang sama diulang-umgkit saban tahun. Persoalan-persoalan yang ditimbulkan pula kadang-kadang terasa merimaskan dan memanaskan hawa badan ustaz ustazah untuk menjawabnya.. Lebih merimaskan lagi apabila jawapan yang diberikan seolah-olah di-counter balik dengan persolan yang lain, seumpama kisah dalam surah Al-Baqarah , lembu betina dengan kaum nabi Musa AS.

Seimbas lalu, apabila saya melihat jawapan-jawapan ustaz ustazah, semuanya mengatakan haram dengan illah maksiat yang akan dibuat oleh couple tersebut. Kemudian akan di-counter dengan persoalan: "Macam mana kalau kitorang tak keluar dating langsung dengan ustaz" ? Kalau keluar pun jaraknya dua batu atau kiteorang couple just mesej je.Kemudian akan ada jawapan : "Itu semua zina hati". Elakkan!!


COUPLE ISLAMIK

Bercouple sebenarnya oubertujuan ke arah perkahwinan, bukannya ke arah nafsu. Tiada maknanya percouplelan yang tidak mencapai matlamat ke jinjang pelamin.

Ia bermula apabila si lelaki yang mengalami kekurangan kasih sayangbertanya kepada si perempuan, "Nak jadi awek saya tak?" Lalu jawabnya si perempuan , "Nak".

Tapi saya mengesyorkan supaya soalan tadi diubah sedikit kepada versi kedua, "Nak jadi isteri saya tak?" ataupun "Dengan nama Allah, aku melamarmu menjadi isteriku".

Kalau si perempuan cakap tak nak, tak payah bercouple, senang cerita, lama-lama perasaan cinta tu akan hilang dengan sendirinya. "

Idea itu memang gila. Klau macam tu, sampai tua la aku kena rijek."
"Rilek beb.Itulah cara lelaki sejati. Kalau ada jodoh tak ke mana. Takkan lari gunung di kejar".

Bagaimana kalau si perempuan cakap nak? Kalau macam tu, perkenalkan dekat keluarga, kemudian terus akad nikah. Segala hubungan jadi halalan toyyiba, ikut suka nak buat apa. Tak tinggal sebumbung pun tak mengapa, buat macam biasa. Asalkan ada komitmen dari kedua-dua belah pihak.

Selepas habis belajar, buatlah majlis persandingan ala-ala 'Wedding of the Year'.


Kena cekup dekat mana-mana pun siapa nak halang. "Kalau kita kata kami dah kahwin wahai encik pencegah maksiat?"Tapi dalam masa yang sama , masih lagi tinggal di rumah ibu bapa masing-masing, pergi ke kolej, dll dsb.

Salah ke kaedah ini?


Dalam dunia ini ada dua jalan, samaada halal atau haram. Soal halal wa haram inilah yang patut kita utamakan dahulu. Persoalan-persoalan lain seperti nafkah, kewangan , pelajaran anak semua itu nombor dua.

Yang penting adalah adanya hubungan yang halal dahulu.
Akan tetapi, kalau difikirkan dari sudut pandangan lain, perkahwinan awal ini sebenarnya adalah satu pengalaman untuk mendidik kedua-duanya agar komited dengan ikatan janji, juga sebagai persediaan sebelum menghadapi kehidupan berumah tangga sebenar.

PENUTUP

Ingatlah bahawa Nabi Muhammad S.A.W juga pernah mengahwini Aisyah Abu Bakar As-Siddiq sewaktu umurnya sembilan tahun. Ynag pentingnya, komitmen daripada kedua-dua belah pihak adalah penentu kejayaan couple islamik ini.

Nasihat: Jangan biarkan diri anda diselubungi dengan cinta, couple dsb kalau belum bersedia. Ianya hanya akan menyeksa jiwa. Wallahu'alam.


0 comments

Post a Comment