| 0 comments ]



"Happy Valentine Honey.","Happy Valentine Hubby.", "Selamat Hari Kekasih Sayang" antara ucapan yang muncul di bibir si Uda dan Dara sambil menghulurkan sejambak bunga ros merah kepada Dara . Dara begitu gembira kerana merasakan dirinya begitu dihargai dan disayangi oleh kekasih hatinya iaitu si Uda . Berbunga-bunga perasaan Dara tatkala itu . Kemudian Uda memakaikan seutas rantai ke leher Dara sambil membisikkan kata-kata cinta . Dara merasakan begitu bahagia ibarat dunia ini milik mereka berdua .

Itulah sinopsis kisah cinta Uda dan Dara pada tanggal 14 Februari tahun itu iaitu bersamaan dengan Hari Memperingati Kekasih atau dalam bahasa Inggerisnya "Valentine's Day". Pasangan kekasih seluruh dunia akan meraikan Hari Memperingati Kekasih ini tidak terkecuali masyarakat Islam di Malaysia . Hari ini budaya Valentine menganjurkan orang ramai menghantar kad ucapan Valentine kepada buah hati mereka, teman karib dan orang-orang yang mereka sayangi sebagai simbolik dalam menyatakan cinta terhadap mereka.Masyarakat umum kebanyakkannya mengetahuinya dengan nama "Valentine's Day" sedangkan sebenarnya terdapat perkataan "St." dihadapannya . Apakah sejarah atau mitos disebalik hari ini sehingga ia disambut dengan 'gah'nya di seluruh dunia ??

Menurut sumber yang saya peroleh terdapat pelbagai versi mitos dan sejarah mengenai "St.Valentine's Day" ini . Mengikut sejarah mitos, sambutan berkenaan diasaskan oleh masyarakat Rom yang beragama Kristian sebagai memperingati peristiwa seorang paderi yang dihukum bunuh oleh pemerintah Rom, Claudius II . Saint Valentine dihukum bunuh kerana mengahwinkan salah seorang askar secara rahsia sedangkan undang-undang Rom ketika itu menghalang golongan muda berkahwin atau berkeluarga sebaliknya dikerah untuk menjadi tentera .

Ada juga mitos menyebut, kad Hari Valentine dijadikan amalan memperingati peristiwa
seorang paderi yang dipenjarakan dan sering menghantar kad bertulis From Your Valentine kepada kekasihnya, seorang gadis iaitu anak seorang pengawal penjara .

Tetapi tahukah anda sekiranya umat Islam yang meraikan Hari Memperingati Kekasih pada 14
Februari boleh dianggap MURTAD atau terkeluar daripada Islam jika cara melakukannya mirip dengan agama asal perayaan itu, Kristian .

Menurut Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria berkata, hukum itu boleh jatuh kepada
mereka berdasarkan sebuah hadis sahih yang menyebut bahawa:

``Sesiapa yang melakukan perbuatan yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia turut termasuk bersama golongan tersebut .''

Beliau berkata, perbuatan meraikan hari berkenaan juga akan menjadi lebih bercanggah dengan ajaran Islam terutamanya apabila ia dikaitkan sebagai usaha untuk memperingati kematian seorang paderi yang dibunuh seperti mengikut sejarah purba Rom .

Wahai sahabat , adakah anda masih mahu meraikan Hari Valentine ini ???

0 comments

Post a Comment